Architektura

Architektura

Geometria

Fotografowanie architektury wymaga zaznajomienia się z teoretycznymi zagadnieniami związanymi z perspektywą.

W zależności od pożądanego efektu należy tak dobrać punkt widzenia, żeby uzyskać perspektywę jedno-, dwu- lub trój zbieżną. Ważną zasadą jest, że efekt widoczny na zdjęciu powinien być zdecydowany i zamierzony. Jeśli fotografujemy na wprost, skierujmy obiektyw prostopadle do obiektu. Uzyskamy wtedy równoległość linii i perspektywę czołową. Jeśli zaś zależy nam na wyraźnie widocznej perspektywie dwu zbieżnej, ustawmy się blisko obiekty i skierujmy obiektyw mocno w górę lub w bok.

Pozorne przewracanie się budynków

Najłatwiej jest znaleźć miejsce położone odpowiednio wysoko, żeby zmieścić w kadrze cały obiekt bez zadzierania obiektywu typu shift, który pozwala na sfotografowanie z ziemi wysokiego budynku z zachowaniem równoległości linii. W ostateczności pozostają też późniejsze poprawki za pomocą komputera: programy do obróbki zdjęć posiadają funkcje korygowania perspektywy w pionie i poziomie, a także zniekształceń wynikających z dystorsji, winiety oraz aberracji chromatycznej.

Wybór Pory Fotografowania

Dobre warunki oświetleniowe do fotografowania architektury panują zazwyczaj rano i późnym popołudniem.

Występuje wtedy boczne światło , uwypuklające kształt bryły. Poza tym nie sprawiają problemu tak duże kontrasty jak przy ostrym popołudniowym słońcu, łatwiej więc zrobić zdjęcie, którego histogram mieści się w granicach zdolności rejestracji matrycy. Czasem jednak również światło padające z góry może dostarczyć tematu na ciekawy kadr. Przeświecając przez ażurową konstrukcję, powoduje powstawanie efektownych cieni, które uzupełniają kompozycję zdjęcia.

Gdy coś lub ktoś zasłania nam obiekt

Obecność w kadrze przemieszczających się obiektów zasłaniających fotografowany budynek można wyeliminować, dobierając bardzo długie czasy naświetlenia.

Matryca nie zarejestruje wtedy osób lub samochodów, które pojawią się w kadrze tylko na krótki moment. Niezbędne będzie użycie statywu, co pociąga za sobą konieczność wyłączenia systemu redukcji drgań (VR). Do wydłużenia czasu ekspozycji można użyć filtru neutralnie szarego (ND), który ogranicza ilość światła wpadającego przez obiektyw.

Porady eksperta

Zanim naciśniemy spust migawki warto najpierw dokładnie obejrzeć obiekt, a dopiero potem ustawić statyw.

Architektura zawiera ciekawe detale, które przy szybkim lub typowym oglądzie często umykają naszej uwadze. To właśnie w detalach, a nie tylko w bryle, zawarty jest styl, jakość i wyjątkowość architektury.

Chcąc uchwycić cały budynek najczęściej jesteśmy zmuszeni stosować obiektyw szerokokątny.

O ile w fotografii analogowej pojawiał się problem zniekształceń perspektywy, o tyle w fotografii cyfrowej można te błędy skorygować w prosty sposób w programie graficznym np. Photoshopie.

Innym ciekawym sposobem pokazania architektury w kontekście otoczenia jest fotografowani nie wprost lecz np. odbicia w różnych powierzchniach (szybie, lustrze, wodzi, masce samochodu) lub poprzez inne elementy architektury, takie jak łuki czy okna. Komponujemy wtedy obraz, wprowadzając dodatkowe elementy kadrowania.

Fotografowanie wnętrz to nie to samo, co fotografowanie we wnętrzach. W tym drugim przypadku często trzeba skorzysta c z lampy błyskowej, żeby doświetlić fotografowany obiekt (na przykład portretowane osoby). Odradzamy natomiast korzystanie z wbudowanej lampy błyskowej w pierwszym przypadku. Zazwyczaj jej moc jest niewystarczająca do oświetlenia całej przestrzeni. Poza ty, błysk flesza szkodzi m.in. obrazom w muzeach.

Warto też pamiętać o dobrym wychowaniu i mieć świadomość, że użycie lampy błyskowej bywa niestosowne na przykład w świątyniach.

Ustawienie Balansu Bieli

Przy świetle mieszanym, które często panuje we wnętrzach podczas fotografowania w dzień, zazwyczaj nie da się poprawnie ustawić balansu bieli. Trzeba więc strać się wybrać kadr z jednym rodzajem oświetlenia i skorzystać z ręcznego trybu balansu bieli.

Warto mieć przy sobie jednolicie szarą kartkę ( na przykład wykonaną samodzielnie za pomocą domowej drukarki), na którą skierujemy obiektyw podczas pomiaru.

Chcąc uniknąć efektu utraty szczegółów w najwyższych światłach, np. w oknach, najnowsze lustrzanki pozwalają na wykonanie np. dwóch ekspozycji, naświetlając prawidłowo wysokie światła, i głębokie cienie. Połączenie tych zdjęć pozwala uzyskać poszerzoną gamę ekspozycji i uzyskać zdjęcie ze wszystkimi szczegółami. Funkcja ta jest możliwa jedynie przy zapisie RAW. Możemy również delikatnie doświetlić małe wnętrza, stosując lampę błyskową w aparacie i ustawiając wartość korekcji np. na -2EV.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments