Filmowanie

Do tej pory jedną z najważniejszych różnic między kompaktem cyfrowym a lustrzanką była możliwość kręcenia filmów za pomocą tego pierwszego. Lustrzanki, które mogą działać jak kamera wideo, są więc ważną innowacją, zwłaszcza że obraz, dzięki dobrej optyce i wysokiej rozdzielczości matrycy, odznacza się wysoką jakością.

Aparat fotograficzny nie zastąpi profesjonalnego sprzętu do filmowania, ale może z powodzeniem konkurować z prostymi kamerami wideo.

Lustrzanka daje nam kilka rzeczy, które w klasycznych kamerach są dla amatora praktycznie niedostępne: duży wybór optyki – od rybiego oka do długich teleobiektywów, kontrolę głębi ostrości oraz bardzo wysokie czułości.

Zanim powstanie film

Nawet jeśli nie mamy choćby najprostszego scenariusza, to konieczne jest przynajmniej zaplanowanie kolejności ujęć, najlepiej na papierze w formie schematycznego komiksu przedstawiającego kolejne ujęcia, sceny i sposób ich łączenia.

Ustawienia Aparatu

Przed rozpoczęciem filmowania należy zdecydować o wszystkich ustawieniach dotyczących tego trybu. Parametry do ustawienia to:

  • jakość filmu (HD lub niższa)
  • rejestracja dźwięku ( mikrofon włączony lub nie)
  • przetwarzanie obrazu ( decydujemy o kolorystyce filmu)
  • wartość przysłony (decydujemy o głębi ostrości).

Kręcimy Film

Podobnie jak w fotografii światło odgrywa zawsze pierwszoplanową rolę to ono jest odpowiedzialne za jakość wizualną filmu. Tworzy nastrój, wzbudza emocje pozwala na uwypuklenie lub schowanie niektórych elementów kadru.

Obraz filmowy rządzi się tymi samymi prawami kompozycji co fotografia, więc stosujemy wiedzę zdobytą w niniejszej książce. Podobnie jest ze stroną techniczną: można np. pomiar światła „oddać”automatyce, ale też możemy wykorzystać takie narzędzia jak pamięć pomiaru światła i całkowicie kontrolować ekspozycję.

Obowiązkowym wyposażeniem jest statyw, najlepiej ze specjalną „filmowa” głowicą. Systemowe statywy fotograficzne posiadają możliwość wymiany głowic, więc nie musimy kupować nowego – tylko głowicę do kamery.

Wszystkie elementy takie jak ekspozycja, oświetlenie, dźwięk, kadrowanie, kolorystyka muszą być na tym samym poziomie. W przeciwnym wypadku montaż może okazać się trudny lub niemożliwy.

Kręcimy film

  • pamiętajmy o zapasowych akumulatorach i kartach pamięci
  • scena musi być dobrze oświetlona
  • komponujemy według tych samych zasad co w fotografii
  • używamy statywu z głowicą filmową
  • ograniczamy używanie zoomu – lepiej wykonać dwa ujęcia niż „kręcić zoomem”
  • nie wykonujemy gwałtownych ruchów aparatem

Montaż

W amatorskich programach do montażu filmów montaż wykonujemy metodą „przeciągnij i upuść” proces jest wspomagany przez samą aplikację. Całą praca w skrócie dzieli się na kilka etapów:

  • przygotowanie grafik i tekstów, które zostaną wykorzystane przy montażu
  • import nakręconych ujęć do programu komputerowego
  • przeglądanie ujęć, skracanie
  • łączenie ujęć w sceny
  • złożenie scen w całość
  • eksport filmu do żądanego formatu

Ujęcie to fragmenty filmu zarejestrowany od włączenia kamery do jej wyłączenia, a przy montażu – od cięcia do cięcia.

Scena jest określona przez miejsca, w którym rozgrywa się akcja. Zmiana miejsca jest równoznaczna z powstawaniem nowej sceny.

Scena może się składać z jednego lub więcej ujęć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *